Dobre śniadanie w Olsztynie? Oczywiście, że…

śniadanie malta cafe

TAAAK. Zawsze gdy jesteśmy gdziekolwiek w Polsce lub poza krajem obowiązkowo sprawdzamy również tzw. śniadaniownie. Fajne knajpki serwujące śniadania można znaleźć wszędzie. Postanowiliśmy sprawdzić jak jest w Olsztynie. Na pierwszy ogień poszła Malta Cafe.

W weekendy zwykle nie chodzimy na śniadania bo najlepsze jest to, które przygotowuje Dorotka lub ja. Ale korciło nas żeby sprawdzić na co mogą liczyć turyści o poranku, którzy nie korzystają z hoteli w Olsztynie.

Poszliśmy tam z dwóch powodów. Pierwszy, bo w Warszawie mówili nam, że w Olsztynie :), warto iść na śniadanie do Malty. A po drugie bo wiedzieliśmy, że kucharz pracował w Izraelu i potrafi wyczarować niezłe bliskowschodnie potrawy.

No to poszliśmy…

śniadanie malta cafe

Uwielbiamy spotykać się z ludźmi, którzy mają pasję a szczególnie gdy ta pasja pokrywa się z naszą. Spotkaliśmy się z Janem Tandyrakiem –  właścicielem Malta Cafe, którego znamy i u którego bywamy czasem w restauracji próbując sezonowych dań. Z wykształcenia jest ichtiologiem, pasjonuje się wędkarstwem, rybactwem, fotografią i dobrą kuchnią. To chyba jeden z największych magnesów, który ciągnie w takie miejsca. Cudownie jest czuć, że właściciel żyje tym co robi i autentycznie to kocha.

Niekończące się opowieści Janka o przepisach i nowych smakach

Malta otwiera się o 9.30 i jak na weekend pora idealna bo… można chociażby odespać tygodniowe zaległości.

Zaczęliśmy od przeglądania karty w tej, pomijanej przez nas zwykle części – czyli śniadaniowej. Jest trochę jazdy obowiązkowej czyli fani jajecznicy nie powinni czuć się zawiedzeni. Ale co ważne, nie jest to zwykła jajecznica, tylko zawsze obowiązkowo z sezonowymi dodatkami.

śniadanie malta cafe

Gdy zobaczyłem szakszukę wiedziałem, że nic więcej nie będzie mnie interesować. Bardzo mi posmakowała i ostatnio testuję w różnych miejscach jej lokalne odmiany. Dorotka wybrała „śniadanie mistrzów”, Janek amerykańskie.

Przetwory mistrza Jana

Zamówiliśmy kawę i zaczęła się dyskusja w oczekiwaniu na jedzenie. Przy okazji zrobiłem przegląd wyrobów, które Jan Tandyrak pichci wieczorową i nocną porą, a które później mamy okazję oglądać na jego fejsbuku.

śniadanie malta cafe

To właśnie one sprawiają, że głód mi się włącza gdy siedzę pisze i przygotowuję zdjęcia.

Bo obok tej półeczki trudno przejść ze stoickim spokojem.

Właściciel Malty wykorzystuje prawie każdą porę roku by pozyskać lokalne specjały. Marynuje je, smaży, gotuje, pichci na wszelkie sposoby by później trafiły do karty lub trafiły na półkę z przetworami do kupienia.

Śniadanie Malta Cafe czas zacząć

Ale… w międzyczasie wjechały dania. Szakszuka wyglądała wybornie i tak samo smakowała. Gęste, duszone pomidory, papryka i cebulka stanowiły świetną bazę dla delikatnie nałożonych jajek, które w półpłynnej wersji smakują wybornie, do tego grzanki z jasnego pieczywa i odrobina aromatycznej pietruszki i gotowe. Pycha.

Śniadanie Mistrzów, które zamówiła Dorotka to nic innego jak deska wędlin i serów. Brzmi prozaicznie. Do momentu gdy nie zorientujemy się, że wędliny to szynka ze świnek rasy mangalica, które chowane są na skraju lasu, często korzystają z żołędzi a ich mięso ma delikatny smak niepodobny do tego z sieciówek.

śniadanie malta cafe

Podobnie jak znajdująca się obok kiełbasa. Do tego jest twarożek z czosnkiem niedźwiedzim…

pyszne żytnie pieczywo, jajecznica, bekon, swojskie masło a dla smakoszy na finisz konfitura z leśnych.

Dorota od razu wiedziała, że wszystkiego nie da rady zmieścić. Cóż  – więcej dla mnie :).

śniadanie malta cafe

O klasykach nie ma co się rozpisywać, bo to klasyki. Była jajecznica, frankfurteki, ser, pomidor i pyszne pieczywo. Do tego jajecznica. Klasyka ale jakość wykonania to podstawa. I tu na szczęście jest.

Śniadanie w Malta Cafe możemy śmiało polecić miłośników klasyki jak i tym, którzy szukają lokalnych produktów, nowych smaków, ciekawostek. I co bardzo istotne dla podróżników budżetowych – ceny nie zmasakrują Waszego budżetu. Szakszuka to 15 zł  – danie, które zaskoczy smakiem i sprawi, że będziecie syci. Śniadanie Mistrzów – dla amatorów wersji full wypas – 20 zł. Po takiej uczcie można śmiało ruszać w drogę.

Szalone Walizki

Szalony Walizki – blog podróżniczy, porady, organizacja podróży, kuchnia, fotografia. Czyli coś dla Ciebie :), zapraszamy