Spis treści:
Odwołane loty – co robić gdy pojawia się problem?
Czy wiesz, że rocznie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Polsce wpływa 5 tysięcy skarg na działanie przewoźników lotniczych. To wnioski o wypłatę odszkodowania za odwołane lub opóźnione loty. A to wierzchołek góry lodowej bo wiedza, że prawie zawsze możemy walczyć o odszkodowanie jest wciąż niewielka.
Potraktuj opóźniony lot jak okazję
Sporo dyskutowaliśmy z Dorotką o sytuacjach związanych z opóźnieniami lotów i generalnie nasz pogląd jest taki…
Opóźniony lub odwołany lot to nie jest powód do zmartwienia chyba, że gonią Cię terminy. Naszym zdaniem to szansa na nieplanowaną kasę z odszkodowania, które przy okazji można uzyskać.
Zastanawialiśmy się kiedyś czy nie przyczyniliśmy się po trosze do upadku naszej ulubionej linii Air Berlin, bo za jedno z opóźnień musieli zwrócić maksymalną wartość odszkodowania. Ale przecież to nie jedyna linia, która odszkodowania wypłaca a upadki przewoźników zdarzały się, zdarzają i zdarzać będą. Są one w dużej mierze uzależnione od błędów w zarządzaniu a nie naszych odszkodowań.
Bo niezależnie od tego czy kupiliście bilet w promocji za kilka lub kilkadziesiąt złotych czy też wydaliście na to kilka tysięcy prawo lotnicze traktuje Was tak samo. Podobnie nie ma znaczenia gdzie kupiliście bilet. Czy został kupiony w taniej czy regularnej linii lotniczej. Zapamiętaj jeden fakt.
Koszty odszkodowań przewoźnicy wkalkulowują w cenę biletu
A jeśli zdarzy się odwołany lub opóźniony lot a niestety zdarzać się będą, bo ruch lotniczy rośnie to należy Ci się odszkodowanie oczywiście z małymi wyjątkami, o których później.
Masz prawo do odszkodowania
Nieważne czy lecisz lotem rejsowym, tanią linią czy czarterem wykupionym przez biuro podróży. Gdy Twój lot opóźni się lub zostanie odwołany to z małymi wyjątkami, o którym napiszemy, masz prawo do odszkodowania.
Wysokość odszkodowania reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Rozporządzenie WE 216/2008 . To wielki dokument, przez który laikowi może trudno przebrnąć ale… wysokość odszkodowań najlepiej obrazuje tablica przygotowana przez Airhelp Compensation Chart.
Wysokość odszkodowania jest w pełni uzależniona od dwóch czynników: długości opóźnienia lotu i długości naszej planowanej trasy a dokładnie odcinka na jakim następuje opóźnienie jeśli mamy lot łączony. Przewoźnicy działający na terenie Polski są regularnie kontrolowani przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. ULC sprawdza m.in. czy linie informują pasażerów o przysługujących im prawach !!! Tak, tak nie przywidziało się Wam. Linia lotnicza ma obowiązek poinformować Was również o prawach związanych z opóźnionym bądź odwołanym lotem. Linia musi informować o zakresie opieki, którym zostaniecie objęci gdy do takiej sytuacji dojdzie. Jeśli będą to 2 h 55 min, nie przysługuje Wam nic. Pozostaje wziąć coś na uspokojenie i przygotować się na miły urlop.
Odwołany, opóźniony lot – jak walczyć o odszkodowanie?
Zabawa zaczyna się od trzeciej godziny opóźnienia. Niezależnie od prawa do odszkodowania przewoźnik musi zagwarantować Wam opiekę, niezbędny posiłek i napoje. Jeśli opóźnienie jest większe i nie ma szans żebyście polecieli danego dnia, również hotel i ewentualnie vouchery na taksówkę by do tego hotelu dojechać. Zdarzyło się nam przed wylotem z Madrytu, że strajkowała kontrola lotów we Francji. A że tamtędy biegnie korytarz powietrzny – loty odwołano. Mieliśmy trzy dodatkowe dni urlopu na koszt Ryanair, w tym hotel transport i posiłki.
Wysokość odszkodowania waha się od 250 do 600 euro. Więc jest o co walczyć, bo może okazać się, że macie darmowy bilet plus hotel na kolejną niedaleko podróż. Jeśli dojdzie już do takiej sytuacji to w pierwszej kolejności musicie złożyć wniosek o odszkodowanie do linii lotniczej, którą lecieliście. Gdy był to czarter organizowany przez biuro podróży to do linii czarterowej. Jeżeli pomylicie się i wyślecie pismo do biura podróży ono i tak przekaże je do przewoźnika. Na złożenie reklamacji macie dwa lata od momentu lotu. Linia lotnicza ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi. Jeśli po tym czasie nie otrzymacie nic lub odpowiedź nie będzie Was satysfakcjonować, macie prawo złożyć zażalenie do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na stronie http://www.ulc.gov.pl/pl/ , znajdziecie formularz skargi do pobrania, a po wypełnieniu go możecie wysłać na jedną ze skrzynek pocztowych wskazanych w dziale Skargi i Wnioski. Do formularza należy załączyć kopię pisma do linii lotniczej oraz ewentualną odpowiedź na pismo. Jeśli przez opóźnienie linii czarterowej stracicie dzień wakacji macie również prawo starać się o odszkodowanie od linii.
UPDATE: 8 sierpnia 2019
Od sierpnia 2019 odszkodowanie (250 / 400 / 600 euro) to nie wszystko! Teraz możesz skutecznie walczyć o więcej. W jakiej sytuacji? Gdy w wyniku znacznego opóźnienia lub odwołania lotu przepadł Ci cały dzień urlopu lub udział w opłaconej z góry wycieczce? A może konieczne było wykupienie na własny koszt noclegu w hotelu wraz z wyżywieniem? Cokolwiek by to nie było, sprawa jest już jasna. Trybunał Sprawiedliwości UE właśnie rozstrzygnął spór, jaki od lat toczył się w sądach na terenie całej Europy.
Wszelkie racjonalne i udokumentowane koszty, które pasażer poniósł w tej sytuacji, mają mu zostać zwrócone! W razie odmowy – sądy wiedzą już jak należy orzekać. Wyrok Trybunału jest on mocną kartą przetargową pasażerów lub firm, które je reprezentują a o których zaraz się dowiecie – w sporach przeciwko liniom lotniczym.
Ważny drobiazg
Mało kto wie, że warto wysłać maila oraz pismo do ULC z załącznikami również z opcją „do wiadomości linii lotniczej”. To daje gwarancję, że linia lotnicza natychmiast dowie się o dalszym postępowaniu reklamacyjnym i może zechcieć załatwić sprawę polubownie. A to dlatego, że ULC podejmuje decyzje administracyjne, którą przewoźnik musi zrealizować a oprócz odszkodowania płaci także karę do Skarbu Państwa. Rzecz jasna żadnej z linii lotniczych to się nie opłaca.
Można też prościej – skorzystaj z pomocy firm
Jeśli nie będziecie wiedzieli jak się za to zabrać możecie skorzystać z jednej z wyspecjalizowanych firm zajmujących się odzyskiwaniem odszkodowań. Po jakimś czasie sami nabierzecie wprawy i doświadczenia.
By starać się o odszkodowanie warto zachować wszelkie dokumenty jak boarding pass, bilety elektroniczne, rachunki jakie ponieśliśmy z powodu opóźnienia. Wszystko to może być podstawą do reklamacji.
Wyjątki od reguły
By móc starać się odszkodowanie muszą wystąpić wymienione wyżej czynniki jak opóźnienie lotu powyżej trzech godzin. Ale… co jest istotne – z winy leżącej po stronie przewoźnika. Taką winą będzie na pewno usterka techniczna samolotu. Ale nie będą warunki specjalne np. warunki atmosferyczne lub pamiętny do dziś wybuch wulkanu na Islandii. Warunkiem zwalniającym może być również jak w naszym przypadku strajk kontroli powietrznej w innym kraju.
Warto pamiętać o lotach łączonych. Gdy kupujemy lot w linii X a ta zleca go firmie Y to za opóźnienie na tym odcinku odpowiada firma Y.
Odwołany, opóźniony lot – ważne informacje
Jeśli linia odwoła lot na dwa tygodnie przed planowaną podróżą to nie przysługuje nam odszkodowanie. Pozostaje kupno nowego biletu i ewentualne wystąpienie na drogę sądową przeciwko linii, z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.
Jeśli odwołanie lotu nastąpi w czasie krótszym niż dwa tygodnie przed podróżą przewoźnik zwraca koszty biletu lub proponuje inne połączenie. Dlatego lepszą ochroną cieszą się loty łączone, kupowane u jednego przewoźnika bo ten ma obowiązek zapewnienia nam całości trasy.
Ale jak wiadomo Polacy kochają niskie ceny i wolimy ryzykować niż przepłacać. Zatem życzymy kolejnych udanych podróży z dbałością o własne interesy. Kilka dodatkowych, cennych porad znajdziecie również w artykule Strajk Linii Lotniczych – strata czy okazja.
W sumie nigdy nie miałam jeszcze odwołanego lotu lub opóźnionego więcej niż 1h ale dobrze wiedzieć i znać swoje prawa jako pasażer. Bardzo przydatny wpis 🙂
Masz szczęście. Takie sytuacje zdarzają się niestety wtedy gdy najmniej się ich spodziewamy. Warto wtedy wiedzieć co robić, bo sumy odszkodowań są całkiem spore. Można zupełnie przypadkowo zdobyć kasę na kolejną podróż. Nam się już przydarzyło kilka razy i oczywiście po bojach odzyskaliśmy odszkodowanie. Dzięki 🙂
Tak i niestety nigdy nie wiadomo czy nie przydarzy się to właśnie nam. Dobrze znać te wszystkie informacje 🙂 buziaki dla Was
Pozdrowienia Agnieszka,napiszemy niebawem o naszych przygodach i jak udaje nam się odzyskiwać odszkodowania za ewidentne wpadki linii. W ten sposób można zdobyć dodatkowe środki na podróże. Buziaki
A może jakiś wpis na temat zagubionych lub uszkodzonych walizek ostatnio coraz częściej nam się zdarza
A to dobry pomysł, bo nam się zdarzają uszkodzenie co drugi lot. W tym uszkodzili właśnie wymienioną walizkę. Spoko 🙂
Mam pytanie apropo tego Update’u dotyczącego wyroku Trybunału Europejskiego. Możecie podać źródło? Nie mogę znaleźć innego info na ten temat w sieci, może źle szukam. Pozdrawiam!
[…] Już na spokojnie, w domu jeszcze raz doceniamy jak ważne jest przygotowanie do podróży i świadomość, konieczności zebrania dowodów, materiałów, wszystkiego co może potwierdzić to co się stało. A także ubezpieczenie na wypadek przykrych zdarzeń. Jeśli lecimy dobrą linią lotniczą – pomoże linia, jeśli złą – pomóc może ubezpieczyciel. A jeśli macie inne zdarzenia związane z linią lotniczą typu opóźniony, odwołany lot to zawsze możecie skorzystać z naszych porad zawartych w tym poście – Odwołany, opóźniony lot […]